Drie lekkere veganistische gerechten van Rebecca

Drie lekkere veganistische gerechten van Rebecca

Rebecca Niese (26) eet sinds ruim twee jaar veganistisch. Ze maakte deze keuze destijds omdat ze zichzelf wilde inzetten voor een beter milieu. Voor veel mensen ziet veganisme eruit als een uitdaging. Er zijn namelijk een heleboel dingen die je niet meer mag eten. Toch zijn er nog genoeg dingen die je wel mag eten. Rebecca heeft door de jaren heen verschillende dingen geprobeerd en heeft voor ons haar drie favoriete veganistische recepten uitgekozen.

Leestijd 4 minuten.

Hutspot met gemarineerde tomaatjes en zeekraal voor 2 grote eters

Dit was mijn boodschappenlijst, hoeveelheden wijken iets af van origineel recept
– 700g kruimige aardappels 
– 500g hutspot uit een zak 
– 25g flora roomboter 
– 1 bakje gemarineerde tomaatjes 
– 50g zeekraal 
– Half groentebouillonblokje 
– 3 theelepels knoflookpoeder 
– Peper 

Rebecca: “Vroeger vond ik hutspot vies, maar pas geleden dacht ik er weer aan. Het was al tien jaar geleden dat ik het voor het laatst had gegeten. Ik ging dus op zoek naar een vervanger die veganistisch was. Al snel vond ik een recept waar ik mijn eigen draai aan hem gegeven. Normaal is hutspot natuurlijk met hamblokjes. In plaats van dat voeg ik tomaatjes toe en om een beetje lekker te kunnen kauwen gebruik ik zeekraal. Echt een goede vervanger, mijn vriend begon er zelfs van te kwijlen!”

Stappenplan:

  1. Schil de aardappels en snijd ze doormidden. 
  2. Pak een grote pan, doe hier de aardappels in met veel water (tip: waterkoker is sneller). 
  3. Als het water kookt, doe dan de hutspot erbij in de pan en voeg ook het halve bouillonblokje toe. Alles moet onderwater staan.  
  4. Laat dit geheel zo’n 15 minuten koken. Intussen snijd je de zeekraal in kleine stukjes en de tomaatjes door de helft. 
  5. Giet het water af, doe het blokje boter, het knoflookpoeder en de peper in de pan en doe de deksel erop zodat de boter sneller smelt.  
  6. Pureer de aardappels. Voeg tot slot de tomaatjes en de zeekraal toe.  

Couscoussalade voor 2 grote eters

Dit was mijn boodschappenlijst, hoeveelheden wijken iets af van origineel recept
– Halve of kleine bloemkool 
– 1 rode ui 
– 1 theelepel kurkumapoeder 
– 1/2e theelepel komijnpoeder 
– (olijf)olie 
– 100 gram parelcouscous 
– flinke scheut citroensap 
– 1 eetlepel balsamicoazijn 
– 2 tenen knoflook (1 groot en 1 klein) 
– 4 eetlepels rozijnen 
– 4 dadels 
– 2/3e van een bakje platte peterselie 
– Gebakken uitjes naar smaak 
– Pijnboompitjes naar smaak 
– 1 chilipeper (bij voorkeur groen) 

Rebecca: “Je hebt eigenlijk twee stromingen rondom veganisme. Je hebt mensen die vlees lekker vinden en dat willen vervanger met vleesvervangers. Maar je hebt ook de mensen die dat niet willen en die niks willen wat is nagemaakt of op iets dierlijks lijkt. Voor het couscousgerecht heb ik dan ook enkel producten gebruikt die niks met dierlijk eten te maken hebben. Daarnaast is het natuurlijk ook hartstikke gezond.”

Stappenplan: 

  1. Verwarm de oven voor op 190 graden. Snijd de bloemkool en de rode ui in stukjes en doe deze in een ovenschaal met wat olie en de kurkumapoeder. Zodra de oven warm is, zet je de schaal voor 30 minuten in de oven. 
  2. Doe de parelcouscous in een pan met water en bereid volgens de verpakking. In de tussentijd maak je de slasaus.  
  3. Om de slasaus te maken heb je een blender nodig. Doe de helft van de peterselie in de blender (eventueel vast iets kleiner gesneden). Ook voeg je de chilipeper toe (ook eventueel vast kleiner gesneden), het komijnpoeder, de balsamicoazijn en de kleine teen knoflook. Voeg 3 lepels water toe en zet de blender aan tot je een mooie saus hebt.  
  4. Intussen is de parelcouscous (bijna) klaar. Pak een grote kom en doe hierin de slasaus, de parelcouscous, het citroensap (ik knijp ongeveer 2 seconden in het flesje), de gehakte grote teen knoflook, de rozijnen, de 4 dadels (in stukjes gesneden), en de rest van de peterselie (in stukjes gesneden). 
  5. Pak eventueel een koekenpannetje om de pijnboompitjes even op te warmen. Als de oven piept, giet je voorzichtig alles uit de ovenschaal in de grote kom. Even goed mengen en dan maak je de salade af met pijnboompitten en gebakken uitjes. 

Jackfruit stoofpot voor 2 grote eters

Dit was mijn boodschappenlijst, hoeveelheden wijken iets af van origineel recept
– 1 grote ui 
– 1 medium winterpeen 
– 2 stengels bleekselderij 
– 1 bouillonblokje 
– 75ml balsamicoazijn 
– 5 eetlepels appelstroop 
– 2 plakken ontbijtkoek (of 1 snelle jelle) 
– 2 laurierblaadjes 
– 2 kruidnagels 
– 2 theelepels Provençaalse kruiden (of tijm/rozemarijn) 
– 1 kaneelstokje 
– 1 blik jackfruit 
– 400g kruimige aardappels 
– 20g flora roomboter 
– 1 pot rode kool met appel 

Rebecca: “Ik had op een dag zo’n zin in stoofvlees dus ik ging op zoek naar een goede veganistische vervanger. Al snel kwam ik jackfruit tegen. Veel mensen denken dat veganisme ongezond kan zijn omdat de vleesvervangers die er zijn veel zout kunnen bevatten. Maar, er is veel meer dan dat. Je kan namelijk ook heel veel verschillende vruchten gebruiken als vervanger, zoals jackfruit.”

Stappenplan: 

  1. Spoel de jackfruit goed af in een zeef. Daarna dep je het droog in/op een schone theedoek. Trek het uit elkaar met 2 vorken zodat je de consistentie van sudderlappen krijgt. 
  2. Snijd de ui, winterpeen en bleekselderij in stukjes/plakken. Voeg een beetje olie toe aan een braadpan en bak alles hierin zacht aan. Zodra de ui glazig wordt, voeg je ook het jackfruit toe. Voeg de helft van de balsamicoazijn toe en laat dit tot de helft inkoken. 
  3. Mix intussen 400g lauw water met het bouillonblokje. Voeg dit toe, samen met de laurierblaadjes, kruidnagels, het kaneelstokje en de Provençaalse kruiden. Breng dit aan de kook en laat het 30 minuten sudderen.  
  4. Schil de aardappels en snijd doormidden. Zet een pan water op en laat de aardappels hierin 20 minuten koken.  
  5. Als de jackfruit-mix 30 minuten heeft gesudderd, dan verwijder je de laurierblaadjes, de kruidnagels en het kaneelstokje. Verkruimel de ontbijtkoek boven de pan en roer de appelstroop door de saus. De saus zou nu dikker moeten worden.  
  6. Laat de saus nog 5 minuten sudderen. Intussen giet je de aardappels af, voeg je het blokje boter toe en gebruik je een stamper om aardappelpuree te maken. Ook warm je de rode kool op in een pannetje.  
  7. Serveer de aardappelpuree met de rode kool en de stoofpot. 

Volgens Rebecca is er genoeg keuze kijkend naar veganistisch eten, ook al wat het aan het begin ook voor haar best moeilijk. Toch is ze ervan overtuigd dat er voor iedereen wat lekkers te vinden is. “Van alles wat er op de markt is is er altijd een plantaardige variant. Je kunt gewoon blijven eten wat je normaal zou eten, maar dan vervang je het voor plantaardige producten.

Voor inspiratie is het volgens Rebecca handig om lid te worden van facebookgroepen én om veganistische blogs bij te houden. “Ik gebruik graag de facebook groep Positivegan voor mijn inspiratie van recepten die voor mij nieuw zijn. Zo kwam ik bijvoorbeeld terecht bij ‘eenbeetjegroener.nl’, ‘mitusmeatlessfood.com’ en ‘hetgroenebroertje.nl’. Deze bloggers posten graag veel recepten en ik haal hier af en toe mijn inspiratie uit als ik iets nieuws wil maken.”

Fotobron: Pixabay & Creative Commons & eigen gebruik Rebecca

1 comment

Wat leuk dat je mijn recept voor hutspot met gemarineerde tomaatjes en zeekraal hebt gemaakt én dat het zo goed is bevallen, Rebecca! 🙂
Veganistisch eten is natuurlijk beter voor het milieu en voor de dieren, maar is inderdaad ook gewoon ontzettend lekker. Lastig hoeft het gelukkig niet te zijn.
Als je geen dierlijke producten eet blijven er nog genoeg ingrediënten over om een heerlijke maaltijd mee te maken. Hopelijk inspireer je veel andere mensen met jouw eetgedrag. Veel kookplezier gewenst, en ik zie je graag weer terug op Een Beetje Groener!

Groetjes, Chantal

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *